In de workshops wordt gewerkt met actieve werkvormen en wordt uitgegaan van actuele casuïstiek. Het versterken van ethische vaardigheden, zodat deze direct in de dagelijkse praktijk kunnen worden toegepast staat hierbij centraal.
Hoe krijgt de missie van je organisatie handen en voeten in de dagelijkse praktijk? Wat betekent dit voor de verantwoordelijkheden van jezelf en de andere betrokkenen en belanghebbenden?
Als zorgverlener breng je niet alleen je eigen kennis en kunde in maar ook wat jezelf als persoon nastreeft. In een kritische reflectie op het eigen handelen worden morele bronnen betrokken. Denk daarbij aan persoonlijke waarden, waarden van de beroepsgroep en visie en missie van de organisatie waar je werkt.
Moreel beraad is een werkvorm waarbij door middel van een stappenplan een specifieke casus of actuele kwestie uit de eigen praktijk wordt besproken. Deze gespreksmethodiek is zowel geschikt voor unidisciplinaire groepen zoals een apotheekteam of een maatschap, als voor multidisciplinaire groepen zoals bij ketenzorg, een gezondheidscentrum of FTO-groep.
Socratisch gesprek heeft als doelstelling om door middel van de dialoog het eigen denken te verruimen. Bijvoorbeeld over begrippen in de zorg zoals goed doen/ niet schaden, autonomie, rechtvaardigheid, kwetsbaarheid, menswaardigheid etc. Een socratisch gesprek kan de gesprekspartners verder brengen in het eigen denken en het verstaan van de ander. Hoe kan een verschil van mening toch zinvol zijn?
Tijdens de intervisiebijeenkomsten bespreken openbare apothekers problemen uit de dagelijkse praktijk van de apotheek. Hierbij wordt gebruik gemaakt van systematische gesprekmodellen zodat doormiddel van intercollegiale feedback en zelfreflectie geleerd wordt te verwoorden en beargumenteren van eigen rol en verantwoordelijkheid als apotheker.